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Dr.-Ing. Niklas Grabbe
Lehrstuhl für Ergonomie (Prof. Bengler)
Postadresse
Boltzmannstr. 15
85747 Garching b. München
- Tel.:
- Tel.: +49 162 1045941
- Raum: 5503.EG.330
- n.grabbe@tum.de
Biografie
Herr Niklas Grabbe ist seit Mai 2024 Postdoktorand am Lehrstuhl für Ergonomie der Technischen Universität München (TUM). Er leitet derzeit die Forschungsgruppe „Automatisiertes Fahren und Mobilitätssysteme“. Seine Forschungsinteressen konzentrieren sich auf:
- Menschliche Faktoren des automatisierten und teleoperierten Fahrens
- Modellierung des Verhaltens von Fahrern und Mobilitätssystemen
Zudem verfolgt Herr Grabbe den Aufbau einer neuen Arbeitsgruppe rund um das Thema „Modellierung komplexer sozio-technischer Systeme“ mit starkem Fokus auf das Resilienz-Engineering und der Funktionalen Resonanzanalysemethode (FRAM).
Studienarbeiten
Neben den derzeit ausgeschriebenen Studienarbeiten sind auch eigene Themenvorschläge erwünscht. Bei Interesse an einer Studienarbeit im Bereich meiner Forschungsthemen bitte direkt bei mir nachfragen!
Lehrveranstaltungen
Sommersemester 2025
LV-Nr. | Titel | Vortragende/r (Mitwirkende/r) |
---|---|---|
0000000906 | Mensch und Luftfahrt - Ergonomische Betrachtungen |
Veröffentlichungen
2024
- Requirements for safe and satisfactory use of partially automated driving systems in urban environments: An expert field study. 70. Kongress der Gesellschaft für Arbeitswissenschaft e.V., 2024Stuttgart mehr…
- The work organization in teleoperated driving – a human reliability and socio-technical systems perspective. at - Automatisierungstechnik 72 (12), 2024, 1169-1194 mehr…
- Modeling Operator Involvement in Automated Production: A Case Study of the Functional Resonance Analysis Method. 2024 IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics (SMC), IEEE, 2024Kuching, Malaysia, 1748-1754 mehr…
2023
- Level 2 hands-off-Recommendations and guidance. Report, 2023 mehr…
2022
- (Don’t) Talk to Me! Application of the Kano Method for Speech Outputs in Conditionally Automated Driving. Human Factors in Transportation, AHFE International, 2022NY, USA, 508-515 mehr…
- Assessing the reliability and validity of an FRAM model: the case of driving in an overtaking scenario. Cognition, Technology &Work (12), 2022 mehr…
2021
- Human-Machine Interfaces for Automated Driving: Development of an Experimental Design for Evaluating Usability. In: Proceedings of the 21st Congress of the International Ergonomics Association (IEA 2021). Springer International Publishing, 2021 mehr…
- Functional Resonance Analysis in an Overtaking Situation in Road Traffic: Comparing the Performance Variability Mechanisms between Human and Automation. Safety 8 (1), 2021, 3 mehr…
2020
- Saluton! How do you evaluate usability? -- Virtual Workshop on Usability Assessments of Automated Driving Systems. Proceedings of the 12th ACM International Conference non Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications, AutomotiveUI 2020, ACM, 2020NY, USA virtuell mehr…
- Safety Enhancement by Automated Driving: What are the Relevant Scenarios? Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting 64 (1), 2020, 1686-1690 mehr…
- Safety of automated driving: The need for a systems approach and application of the Functional Resonance Analysis Method. Safety Science 126, 2020, 104665 mehr…
- Extraction and analysis of massive skeletal information from video data of crowded urban locations for understanding implicit gestures of road users. 2020 IEEE Intelligent Vehicles Symposium (IV), IEEE, 2020online - Symposium mehr…